YahTech

YahTech

Center of Information Technology
YahTech

YahTech

Center of Information Technology

دستگاه کی‌وی‌ام (KVM) و سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) چیستند و چه کاربردی دارند؟

دستگاه کی‌وی‌ام (KVM) و سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) چیستند و چه کاربردی دارند؟

با ادغام صفحه‌کلید، نمایشگر و ماوس دستگاهی ساخته شده است که به آن کی‌وی‌ام (KVM) می‌گویند. جابه‌جایی کی‌وی‌ام آسان‌تر است و جای کمتری می‌گیرد. سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) نیز وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان چندین رایانه یا سرور را تنها با یک KVM (یا با یک صفحه‌کلید و نمایشگر و ماوس) کنترل کرد. لذا استفاده از KVM و به‌ویژه KVM Switch در مراکز داده و شبکه‌هایی با سرورهای متعدد، اهمیت زیادی دارد.

  

دستگاه کی‌وی‌ام (KVM) چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه KVM (مخفف Keyboard, Video, Mouse)، سخت‌افزار یک‌پارچه‌ای متشکل از صفحه‌کلید، نمایشگر و ماوس (در واقع، تاچ‌پد) است که برای کنترل و راهبری سرورهای رک‌مونت و دیگر سرورهای شبکه به کار می‌رود. تا پیش از اختراع نمایشگر ال‌سی‌دی، برای راهبری سرورهای رک‌مونت از نمایشگر، صفحه‌کلید و ماوس جداگانه استفاده می‌شد، اما اختراع نمایشگر ال‌سی‌دی به طراحان سخت‌افزار اجازه داد تا هر سه قطعه را در دستگاه یک‌پارچه‌ای که KVM نام گرفت، ادغام کنند تا هم جای کمتری بگیرد و هم جابه‌جایی و استفاده از آن آسان‌تر شود.

مطالب پربازدید

شکل 1. یک دستگاه کی‌وی‌ام (KVM)


سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توانید چندین رایانه یا سرور را تنها با یک KVM (یا با یک صفحه‌کلید، نمایشگر و ماوس) کنترل کنید. سوئیچ کی‌وی‌ام هم در مراکز داده و اتاق‌های سرور و هم در محیط‌های اداری و حتی در برخی از شبکه‌های خانگی کاربرد دارد. سرپرست شبکه با استفاده از KVM Switch به‌راحتی می‌تواند از سروری به سرور دیگر سوئیچ کند. گفتنی است، گاهی دستگاه و سوئیچ کی‌وی‌ام، یک‌پارچه با هم ساخته می‌شوند.

 

شکل 2. با استفاده از سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) می‌توان چندین رایانه یا سرور را تنها با یک کی‌وی‌ام (KVM) راهبری کرد.


امروزه در بسیاری از مراکز داده از سرورهای رک‌مونت (Rackmount server) استفاده می‌شود. هر سرور رک‌مونت، رایانه اختصاصی و قدرتمند با طراحی فشرده و ابعاد استاندارد است که به دیواره داخلی رک‌‌ (Rack) پیچ می‌شود. برخی از رک‌های بزرگ چندین سرور را در خود جای می‌دهند. در مراکز داده و سرورکده‌ها که رک‌های متعددی در کنار هم به کار گرفته می‌شوند، شمار سرورها گاهی از ده‌ها و صدها دستگاه نیز فراتر می‌رود. بدیهی است که اگر کارکنان شبکه بخواهند برای راهبری سرورهای درون این رک‌ها، اتصالات KVM را مدام از یک سرور جدا و به سرور دیگری متصل کنند، هم زمان زیادی تلف می‌شود و هم احتمال خرابی دستگاه KVM و اتصالات آن افزایش می‌یابد. و اگر برای کنترل و راهبری هر سرور، KVM جداگانه‌ای اختصاص یابد، هزینه خرید و نیز هزینه برق آن گزاف خواهدبود.

برای رفع این مشکل از سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch) استفاده می‌شود. با KVM Switch می‌توانید ده‌ها سرور را تنها با یک دستگاه KVM هدایت کنید. سوئیچ‌های کی‌وی‌ام نیز مانند سوئیچ‌های شبکه تعداد پورت‌های مختلفی دارند. برخی از آن‌ها سرورهای معدود و برخی دیگر سرورهای متعددی را پشتیبانی می‌کنند.

شکل 3. یک دستگاه سوئیچ کی‌وی‌ام (KVM Switch)


سوئیچ‌های قدیمی‌تر کی‌وی‌ام به پورت پی‌اس/2 مجهزند (شکل 4) چون صفحه‌کلیدها، نمایشگرها و ماوس‌های قدیمی نیز توسط این پورت به رایانه یا سرور متصل می‌شدند. اما با گسترش استفاده از کی‌وی‌ام‌ها، صفحه‌کلیدها، نمایشگرها و ماوس‌های یو‌اس‌بی، سوئیچ‌های کی‌وی‌ام نیز به پورت‌های یو‌اس‌بی مجهز شدند.

شکل 4. یک دستگاه سوئیچ کی‌وی‌ام با پورت پی‌اس/2


یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب KVM Switch تعداد رایانه‌ها یا سرورهایی است که باید از طریق سوئیچ KVM به دستگاه KVM متصل شوند، فلذا تعداد پورت‌ این سوئیچ‌ها متفاوت است. سوئیچ‌های‌ کی‌وی‌ام معمولا 2، 4، 8، 16، 32 یا 64 پورت دارند.

سوئیچ‌هایی که پورت‌های بیشتری دارند، درون رک نصب می‌شوند و معمولا برای راهبری رایانه‌ها یا سرورها از شبکه‌ IP بهره می‌برند. با نصب چند KVM Switch پرظرفیت به‌صورت آبشاری، می‌توان هزاران دستگاه رایانه یا سرور را تنها با یک KVM (یا یک صفحه‌کلید و نمایشگر و ماوس) کنترل کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد